top of page

Duolingo blijft hard groeien met recordwinst en nieuwe producten

  • Foto van schrijver: Money24seven
    Money24seven
  • 12 aug
  • 3 minuten om te lezen

Duolingo heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw indrukwekkende resultaten neergezet. Het zag zijn aantal gebruikers, omzet en winstgevendheid fors toenemen, terwijl het tegelijkertijd nieuwe productfuncties lanceerde die de betrokkenheid voor gebruikers meer stimuleert.

bron: cijferpublicatie Duolingo INC Q2-2025
bron: cijferpublicatie Duolingo INC Q2-2025

Duolingo verhoogt de jaarprognose voor de omzet naar 32% groei en voor de aangepaste EBITDA-marge naar 28,75%.


Sterke gebruikersgroei

Duolingo weet opmerkelijk te presteren. Op jaarbasis groeide het aantal dagelijkse actieve gebruikers met 40%! Wat vervolgens heeft geleid tot een omzetstijging van 41% t.o.v. Q2-2024. Luis Von Ahn, de CEO van Duolingo, schrijft dit toe aan het wereldwijde bereik van het merk en continue verbeteringen in de app. Naast taalcursussen vormen speelse interacties een belangrijk groeimiddel. Zo zijn er bijvoorbeeld animaties bij goede antwoorden, waardoor er kleine, plezierige moment ontstaan. Dat maakt dat Duolingo een onwijs leuke gebruikerservaring heeft.

Een opvallende hit, die eerder dit jaar werd gelanceerd, is de schaakcursus. Deze cursus groeide al sneller dan welke eerdere cursus ook. Met meer dan 1 miljoen dagelijkse actieve gebruikers ziet Duolingo kansen om nieuwe doelgroepen aan te trekken en de app nog leuker en diverser te maken.


Groei in alle lagen

Duolingo zag in alle lagen een sterke groei. Zo zag het met Super Duolingo een sterke conversie naar betalende klanten. Duolingo Max, dat in 2024 werd gelanceerd, wint ook snel terrein, vooral de Video Call functie blijkt effectief in het verbeteren van de spreekvaardigheid van gebruikers en dit maakt het leren leuker en efficiƫnter.

Daarnaast lanceerde Duolingo in het tweede kwartaal een nieuw energy-system voor gratis gebruikers. Het oude hearts-system is daarmee verleden tijd. Waar het oude Harten-systeem fouten bestrafte, beloont Energie juist succes. De eerste resultaten laten hogere betrokkenheid, langere leertijd en meer conversie naar betalende abonnementen zien.


Financiƫle prestaties en marges

De brutomarge daalde licht met 100 basispunten op jaarbasis naar 72,4%, vooral door hogere AI-kosten voor Max, maar bleef sterker dan verwacht door lagere technologie-uitgaven en betere advertentie-inkomsten.

De aangepaste EBITDA-marge steeg naar 31,2%, een verbetering van meer dan 4 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. De vrije kasstroom nam met 61% toe naar $86,3 miljoen, goed voor een marge van 34,2%.


Slotwoord CEO

Luis von Ahn benadrukte dat het bedrijf blijft investeren in productinnovatie en gebruikerservaring:

ā€œWe hebben dit kwartaal echte vooruitgang geboekt met initiatieven waarvan we denken dat ze ons lange termijn succes zullen voeden. Onze missie om de beste educatie ter wereld te ontwikkelen en deze voor iedereen toegankelijk te maken, is haalbaarder dan ooit.ā€ Op 16 september onthult Duolingo tijdens Duocon nieuwe productontwikkelingen en strategische plannen.


Verwachtingen rest van het jaar

Duolingo verwacht voor het derde kwartaal:

• Boekingen: $268,5 - $272,5 miljoen (+27% tot +29% YoY)

• Omzet: $257 - $261 miljoen (+33% tot +36% YoY)

• Aangepaste EBITDA-marge: 27%–28%


Voor het volledige jaar voorziet het bedrijf:

• Boekingen: groei van 32% YoY

• Omzet: groei van 36% YoY

• Aangepaste EBITDA-marge: 28,75%


Groeimogelijkheden

Duolingo zet de komende jaren in op drie groeimotoren: AI-gedreven productinnovatie, internationale schaalvergroting en uitbreiding naar nieuwe vakgebieden zoals wiskunde, muziek en schaken. Het premium Max-abonnement met geavanceerde AI-functies verhoogt zowel engagement als omzet per gebruiker, terwijl dalende AI-kosten de marges verbeteren. Met minder dan 1 % marktaandeel in een wereldwijde markt van $220 mrd (TAM volgens Morgan Stanley) en slechts 18 % penetratie in online taalleerpopulaties, ligt er nog aanzienlijk veel ruimte voor groei.


Risico

De snelle ontwikkeling van generatieve AI creƫert een reƫel concurrentierisico voor Duolingo. Grote techspelers zoals Google en Microsoft kunnen met hun middelen en AI-capaciteiten snel concurrerende educatie-apps bouwen. Ook generieke AI-assistenten dreigen leerbehoeften direct te vervullen, waardoor platformbinding afneemt. Dit kan druk zetten op de prijsstelling. Duolingo zal daarom moeten blijven investeren in unieke content en merkbinding om zijn voorsprong te behouden en klanten binnenboord te houden.


Waardering

Uitgaande van de volgende gegevens:

Een gemiddelde omzetgroei van 24% per jaar voor de komende vijf jaar en een brutomarge van 75%. Opex van gemiddeld 575 mln de komende vijf jaar.

Met een beta van 0,86 (5y monthly) kom ik uit op een vereist rendement van 9,2%, met een PGR (perpetual growth rate) van 2%. Dat brengt mij tot de volgende waardering:

ree








ree









Conclusie

Op dit moment vind ik het aandeel te duur. Het aandeel presteert nu tegen bijna 80x de winst voor dit jaar, maar ook nog bijna 70x de verwachte winst voor 2026. Ik wil eerst afwachten wat de komende kwartaalcijfers gaan brengen. De groeikansen zijn flink aanwezig, maar de risico's wil ik ook niet vergeten. Afgelopen week steeg het aandeel op de cijfers naar ruim boven de $400, maar daar is op het moment van schrijven (13-08-2025) al weer een groot deel vanaf. Aandeel koerst nu op $322. Ik vind het aandeel voor mezelf niet koopwaardig op dit moment en houd het dan ook op de watchlist zonder actie te ondernemen.

Opmerkingen


© 2024 Money24seven. Alle rechten voorbehouden. 

Disclaimer:
De informatie op Money24seven is uitsluitend bedoeld voor educatieve doeleinden en vormt geen beleggingsadvies. Raadpleeg een financieel adviseur voordat je investeringsbeslissingen neemt.

bottom of page