top of page
Zoeken

#14 Beste manier om aandelen te analyseren

  • Foto van schrijver: dennis visch
    dennis visch
  • 2 mrt
  • 5 minuten om te lezen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Wij analyseren een aandeel op basis van de fundamentele analyse. Wij vinden dat de beste manier om aandelen te analyseren. Het houdt in dat we de onderliggende waarde van een aandeel berekenen aan de hand van de gepubliceerde cijfers van bedrijven. Hiermee kunnen we bepalen of een aandeel voldoende potentieel heeft om in te beleggen. Beursgenoteerde bedrijven publiceren regelmatig hun cijfers, waarbij we kijken naar de balans, winst-verliesrekening en het kasstroomoverzicht. Deze rapporten zijn altijd te vinden in de jaarverslagen van bedrijven, waarmee ze inzicht geven in hun jaarlijkse prestaties.


Bij de fundamentele analyse kijken we echter niet alleen naar de cijfers, maar houden we ook rekening met andere belangrijke factoren die van invloed kunnen zijn op de (toekomstige) prestaties van bedrijven. Zo houden we onder andere ook rekening met de kwaliteit van het bedrijfsmodel, de positie van het bedrijf in de markt en macro-economische factoren. Kort gezegd gaat fundamentele analyse over het kijken naar de onderliggende kracht van een bedrijf. Het helpt ons om goed te kunnen begrijpen wat voor groeipotentieel een bedrijf heeft op de langere termijn.


We bepalen het potentieel van een aandeel op basis van deze vier pijlers, vooruitzicht op winst, analyse van het bedrijfsmodel, analyse van de branche en de macro-economische omstandigheden.

Fundamentele analyse

Vooruitzicht op winst

Bij het analyseren van een aandeel is het cruciaal om de financiĆ«le cijfers van een bedrijf goed te begrijpen. Deze cijfers – zoals de omzet, winst, kasstromen en schuldpositie – geven een objectief beeld van de financiĆ«le gezondheid en prestaties van een bedrijf. Zonder deze informatie is beleggen niet meer dan speculeren.


Zo kan bijvoorbeeld een hoge omzetgroei aantrekkelijk lijken, maar als de winstmarges dalen of de schuldenlast te zwaar wordt, kan dat op lange termijn problemen opleveren.

Door cijfers in de juiste context te plaatsen en te vergelijken met concurrenten en prestaties van eerdere jaren, krijgen we meer gevoel bij de cijfers van het bedrijf en de markt waarin het bedrijf opereert en zijn we in staat een betere winstvoorspelling te maken die uiteindelijk cruciaal is voor het maken van een volledige aandelenanalyse.


Analyse van het bedrijf

De basis voor het analyseren van een aandeel is het goed begrijpen van de cijfers, maar wat ook belangrijk is, is om goed te begrijpen waarmee en hoe een bedrijf haar geld verdient.

Het is dus van belang om de begrijpen hoe het bedrijfsmodel (of business model) van een onderneming eruit ziet. Een bedrijfsmodel bevat simpel gezegd de manier waarop een bedrijf waarde creƫert, levert en vastlegt. Het is zogezegd de ' blauwdruk' die aangeeft hoe een bedrijf geld verdient.

business model

Een bedrijfsmodel bestaat uit verschillende componenten die samen een helder beeld geven van hoe een bedrijf werkt. Allereerst is er de waardepropositie (value proposition) , de unieke waarde die een bedrijf biedt aan zijn klanten. Dit is het antwoord op de vraag waarom klanten voor hun product of dienst kiezen. Daarnaast is het belangrijk om te weten wie de doelgroep (customer)  is. Dit zijn de klanten die het bedrijf bedient. Een duidelijk gedefinieerde doelgroep helpt bedrijven om gerichte marketing- en verkoopstrategieën te ontwikkelen. Een ander cruciaal onderdeel van het bedrijfsmodel zijn de inkomstenstromen (revenue model). Dit beschrijft hoe het bedrijf geld verdient, bijvoorbeeld via directe verkoop, abonnementsdiensten, advertentie-inkomsten, of licenties. De kostenstructuur (cost structure) geeft inzicht in de belangrijkste kosten die het bedrijf maakt om zijn bedrijfsactiviteiten uit te voeren. Dit omvat bijvoorbeeld de productie-, marketing-, distributie- en operationele kosten. Tot slot zijn er de kernactiviteiten (key activities), de belangrijkste activiteiten die het bedrijf moet uitvoeren om succesvol te zijn. Dit kan variëren van productontwikkeling en productie tot marketing en klantenservice.


Het analyseren van het bedrijfsmodel geeft een dieper inzicht in de strategie en potentie van het bedrijf en helpt om te bepalen of een aandeel een goede investering is. Het is daarom van cruciaal belang om de bedrijfsmodellen van de bedrijven waarin we investeren goed te kunnen begrijpen.


Analsye van de branche

Het begrijpen van de sector waarin een bedrijf opereert is ook een belangrijk onderdeel van de fundamentele analyse. Het is met name belangrijk om een bedrijf goed te kunnen vergelijken met andere speles in dezelfde markt. Sectoranalyse geeft ons een helder overzicht van de economische, competitieve en technologische krachten die een sector kunnen beĆÆnvloeden. Dit helpt ons om te begrijpen hoe externe factoren, zoals regelgeving of technologische veranderingen, een impact kunnen hebben of bedrijven binnen een specifieke sector.


Neem bijvoorbeeld regelgeving. Strengere wetten kunnen de operationele kosten van bedrijven in sectoren zoals de gezondheidszorg of financiƫle sector verhogen. Aan de andere kant kan deregulering juist nieuwe groeikansen creƫren. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld nieuwe technologieƫn complete sectoren opschudden, traditionele bedrijfsmodellen onder druk zetten en ruimte maken voor innovatieve bedrijven. Door deze bredere context te begrijpen, kunnen we de risico's en kansen van bedrijven beter inschatten. We kunnen gaan zien welke bedrijven klaar zijn om te profiteren van positieve trends en welke kwetsbaar zijn voor negatieve veranderingen. Het is dus een belangrijk onderdeel van de fundamentele analyse, omdat het met name gericht is op de externe factoren waar een bedrijf mee te maken kan krijgen.


Kortom, sectoranalyse helpt je om goed voorbereid te zijn op veranderingen in de markt en om kansen en risico's te identificeren. We kijken daarom vooral naar trends en ontwikkelingen voor de (middel)lange termijn en de manier waarop een bedrijf met deze ontwikkelingen omgaat.


Macro-economische omstandigheden

Een van de belangrijkste aspecten van macro-economische analyse is het begrijpen van economische factoren zoals inflatie, rentetarieven en werklooseid. Deze indicatoren geven inzicht in de gezondheid van een economie en kunnen een aanzienlijke impact hebben op de potentiƫle winstgroei van een bedrijf.


inflatie

Inflatie is het tempo waarmee de algemene prijsniveaus van goederen en diensten stijgen, waardoor de koopkracht van geld daalt. Inflatie kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor een bedrijf. Hogere inflatie kan leiden tot hogere inkomsten voor bedrijven als gevolg van stijgende prijzen, maar het kan ook de kosten verhogen, wat de winstgevendheid kan verminderen. In tijden van (stijgende) inflatie zijn het met name de bedrijven die essentiële diensten en producten verkopen die het meest tegen de inflatie bestand zijn. Zij kunnen makkelijker hun prijzen verhogen. Denk bijvoorbeeld aan energiebedrijven, banken en (commerciële) vastgoedbedrijven. 


Rente

Rentetarieven, vastgesteld door centrale banken zoals de Europese Centrale Bank (ECB) of de Federal Reserve (Fed) in de Verenigde Staten, beĆÆnvloeden de kosten van lenen en het rendement op spaargeld. Wanneer de rentetarieven laag zijn, zijn de leenkosten voor bedrijven en consumenten lager, wat kan leiden tot hogere uitgaven en investeringen. Dit kan de economische groei stimuleren en de aandelenmarkten positief beĆÆnvloeden. Omgekeerd kunnen hoge rentetarieven de leenkosten verhogen, wat de uitgaven en investeringen kan verminderen, en daarmee de economische groei vertragen.


Werkloosheid

Werkloosheidscijfers geven inzicht in de gezondheid van de arbeidsmarkt. Lage werkloosheid duidt op een sterke economie, met meer mensen in dienst en dus hogere consumentenbestedingen. Dit kan de vraag naar producten en diensten stimuleren, wat positief is voor bedrijven. Hoge werkloosheid daarentegen kan duiden op economische problemen, met minder consumentenbestedingen en lagere bedrijfswinsten als gevolg. We moeten daarom de werkloosheidscijfers en de bijbehorende trends goed blijven volgen om een beter beeld te krijgen van de economische vooruitzichten en de mogelijke impact op bedrijven.


Door al deze elementen samen te brengen, krijgen we een compleet beeld van het groeipotentieel van een bedrijf en kunnen we aan de hand daarvan bepalen of een bedrijf een interessante investering kan zijn.


Wil jij nog beter leren hoe je zelf een sterke fundamentele analyse maakt en de juiste aandelen kiest? Download dan gratis hieronder ons e-book Beleggen: Fundementele analyse, een stap voor stap handleiding voor fundamentele analyse.






Ā 
Ā 
Ā 

Comments


© 2024 Money24seven. Alle rechten voorbehouden. 

Disclaimer:
De informatie op Money24seven is uitsluitend bedoeld voor educatieve doeleinden en vormt geen beleggingsadvies. Raadpleeg een financieel adviseur voordat je investeringsbeslissingen neemt.

bottom of page